S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.


» ZDD-Základní dietní doporučení
ZDD

Základní poučení a dietní doporučení

     Vážení přátelé, je třeba si hlavně uvědomit, že situace je vážná a také je třeba najít v sobě dost dobré a silné důvody, proč začít s jinou léčbou svých potíží, s léčbou bylinami, změnou stravy, změnou některých návyků, změnou přístupu k sobě, životu a okolí.

    Myslet více na sebe není sobecké (napřed pomož sobě a teprve pak ostatním, tehdy když jsi zdravý, spokojený a jasně vidíš, můžeš být naplno prospěšný druhým. Když napřed řešíš problémy druhých, jen utíkáš od svého života, od vlastních problémů, od vlastních zdravotních potíží. Jen ze zdravé půdy může vyrůst zdravá rostlina a ta se může dále zdravě rozšiřovat, jen díky svému zdravému počátku), ale je to správná cesta jak dojít k tělesnému, duševnímu a duchovnímu zdraví – tedy jak být šťastný i v situaci ve které každý z nás žijeme, svět je jen takový jaký jej vidíme našima vnitřníma očima, není špatný, nebo dobrý. To jen my jsme buď spokojení, nebo nespokojení. A na základě tohoto našeho vnímání světa, blízkého okolí a v první řadě sebe sama se odehrává náš každodenní všední život.

    Vykročili jste správnou cestou a je na vás jaká motivace vás k tomu přivedla – nemoc, prevence nemoci, chuť něco změnit – žít zdravěji, vyzkoušet něco nového, řekli jste si a dost teď si udělám čas jen na sebe. Musíte ale vědět, že cesta změny kterou jste nastoupili není jednoduchá a budete z ní často zrazováni nejen okolím, ale i svými nejbližšími, kteří jsou spokojeni, nebo chtějí být spokojeni s tím, jak žijí dnes. Mnohdy  budete vy sami přemýšlet o tom, jestli to před tímto vykročením nebylo jednodušší, budete si muset stát za svým a nedělat kvůli nikomu kompromisy, teď jste na řadě vy a váš život.

Tak teď se vrhneme na naše těla, kterým jsme dávali zabrat, a ona se nám podle toho odvděčují. Níže uvedená základní dieta bude pro vás jen prvním vodítkem, všichni dále najdete v příloze speciální doporučení, které platí jen pro vás a které je voleno podle vašeho konkrétního fyzického stavu.

 

Základní dietní doporučení:

Většina z nás už ví, co mu nedělá dobře a to vynechejte ihned!!!!

     Dále přejdeme z výrobků z bílé mouky na výrobky z muk celozrnných a jiných třeba obohacených amarantem. Dnes to již není problém, těchto výrobků je na našem trhu dost jmenujme například mouku celozrnnou ze špaldy, z žita, z pohanky, z kukuřice, z amarantu, z rýže, ze sóji, s těchto muk můžeme připravovat vše úplně stejně, jako z mouky kterou jsme používali doposud, to samé platí o těstovinách, kterých je dnes již také bohatý výběr, nesmíme zapomenout ani na kaše, třeba z ovesných vloček, pohanky, jáhel, dnes jsou na trhu chutné instantní kaše, například kukuřičná, špaldová, rýžová, prosná, atd., které jsou jednoduché na přípravu, stačí je rozmíchat v troše teplé vody, sojového mléka a dochutit na sladko, slano, nebo jen se zeleninou, či ovocem.

    Pokud již nejsme kojenci, doporučuji vynechat i příjem mléka  a mléčných výrobků, jako jsou tavené, tvrdé, uzené a plísňové  sýry, ochucené a obarvené jogurty, sladké a obarvené tvarohové krémy. VYJÍMKU TVOŘÍ ZAKYSANÉ VÝROBKY Z MLÉKA  - tvaroh, který lze upravit s ovocem, nebo kořením, je možno z něj připravovat chutné pomazánky s čerstvými bylinkami, nebo zeleninou, dále pak všechny bílé jogurty, které je možno ochutit, čerstvým ovocem, domácí zavařeninou, otrubami, nebo müsli, ořechy, atd., meze fantazii se nekladou, jen doporučuji kupovat jogurty z domácí produkce, jogurtům z reklam se zaručenými výsledky bych se raději vyhýbal. DOPORUČUJI VŠECHNY VÝROBKY Z MLÉKA KOZÍHO( výjimkou jsou uzené). POZOR u starších lidí od cca 70let může být se strávením mléčných výrobků veliký problém a tedy s mírou, nebo doplnit živiny raději obilninami.

    Dalším krokem, je omezení nebo raději úplné vynechání veškerých uzenin–salámů, klobásy, i dietní šunku, a tučných mas, zejména pak všechny masa uzená (hlavně u těžkých nemocí, především u rakoviny a nemocech jater, slinivky a ledvin, lymfatického systému, je nutné si uvědomit, že tělo je schopno se samo čistit a uklidit v organismu i zastaralou hrubou špínu. Ale my děláme chybu v tom, že – přestavte si vrátnici jednoho krásného zemědělského podniku, ve kterém probíhá řepná kampaň, a prší. Uklizečka měla vše vždy čisté a uklizené za hodinu, zbývající hodinu strávila tím, že uklízela to na co není normálně čas, okna – špatný zrak, ucpaný záchod – neprůchodnost střev, prach na skříních – zanesený žlučník a plíce, zalila a osprchovala všechny květiny – ledviny, ale je kampaň a chlapi v bagančatech chodí sem a tam a tak uklizečka denně utírá jen povrch a ne hodinu jako vždy, ale celý den – běžné vylučování z těla, ale po určité době není vidět přes okna, ze záchodu vytéká obsah na zem, prach ze skříní poletuje všude kolem, květiny jsou scvrklé a zaprášené. Uklízečka dělá co může, ale nakonec se zhroutí a nikdo další už to do pořádku dát neumí.

Postaví se nová vrátnice – život ale nelze mrtvému vrátit. Naše tělo se umí uzdravit a často to dělá, proto nám většinou při nemoci nechutná – tělo nemusí řešit to co musí uklízet denně > jedy a chemii přijaté stravou a léky, věnuje se podstatě zdravotního problému. Proto bazíruji na dietě minimálně po dobu potíží, nezanášejme tělo zbytečně bahnem jako ti zemědělci při řepné kampani, dejme prostor tělu na úklid starých nečistot, dokud to ještě jde). Pokud maso - doporučuji jen ryby nejlépe z chladných částí moří, maso krutí, králičí, kuřecí – to v omezené míře, nebo v bio kvalitě, kde víme, že nebyly použity v krmných směsích antibiotika, vitamíny a tzv. růstové faktory.

     Rozhodně vyřadíme ze stravy bílý cukr a cukrovinky vůbec, včetně čokolád, bonbónů, oplatků, atd. Cukr lze nahradit kvalitním medem, nebo cukrem hnědým nerafinovaným, nejlépe cukrem třtinovým, pokrmy můžeme osladit třeba i sušeným ovocem.

    Neméně důležité je to co pijeme a celý pitný režim, je třeba vypít minimálně 2l tekutin denně, nejlépe čistou vodu, v pohodě si vystačíme s vodou z vodovodu. Dále pak popíjíme čistící bylinné čaje, čaje dle doporučení bylináře, nebo lékaře, nebo řídíme orgánovým kalendářem, dále pak zařadíme do pitného režimu ovocné a zeleninové šťávy – i pokud nevlastníme odšťavovače je dnes dostatek šťáv na pultech obchodů se zdravou výživou. Případně můžeme ovoce, či zeleninu rozmixovat, nebo rozdrtit a pomocí plátna získat pak čistou šťávu. Rozhodně doporučuji vynechat pití kávy, černého čaje (kávu lze nahradit meltou, nebo ajurvédskou kávou, kávou karo, černý čaj nahradíme čajem zeleným, žlutozeleným, nebo bílým – mohou být i ochucené, vhodně můžeme kombinovat čaje bylinné.), dále pak vynecháme lihoviny, vína, pivo a jiné alkoholické nápoje, kromě výjimečných situací uvedených ve vašem osobním doporučení, protože i výše zmíněné může být někdy lékem. Vyhýbejte se slazeným limonádám, hlavně s umělými sladidly, je třeba dobře volit při výběru džusů, nejlépe je si připravit vlastní šťávy.

    Ve větší míře se pustíme do konzumování čerstvé zeleniny a ovoce, i tady se budeme řídit tím, že nejlepší je pro nás to, co vyrostlo za humny, případně v našem klimatickém pásmu. Tzn., že nejsme příliš uzpůsobeni na cizokrajné a jižní ovoce, případně speciální zeleniny ze zámoří. Ze zeleniny je pro nás velmi zajímavá a hodnotná veškerá kořenová zelenina, zelenina brukvovitá a některé košťáloviny, luštěniny, lilkovitá zelenina, ale i zde jsou určitá omezení případ od případu. Ovoce u nás je široký výběr, zejména pak veškeré červené a černé ovoce -  třešně, višně, borůvky, ostružiny, maliny, lesní jahody, černý a červený rybíz, rudá jablka, švestky, trnky, aj. Vždy než jižní ovoce v zimě je lépe se v létě zásobit výrobou vlastních zavařenin a džemů, případně v rámci možnosti si ovoce zamrazit. To samé platí i o zelenině, kterou lze všemožně nakládat. Samostatnou oblastí je sběr ořechů a semen, kdy tyto produkty přírody jsou nejen hodnotnou potravinou, ale mnohdy i lékem na spoustu neduhů.

      Opatrně s rostlinnými tuky, zdravější je opravdové máslo a ke smažení je opravdu vhodnější sádlo, případně dejte při smažení jednu lžíci sádla do rostlinného oleje. Lépe je ale nesmažit, maso připravujte především ve vlastní šťávě, můžete zjemnit máslem.  Co se týká rostlinných olejů, používejte jen panenské oleje lisované za studena – cena je sice vyšší, ale všechny orgány a části těla včetně mozku se zaradují. Doporučuji především – lněný, olivový, rakytníkový, z ostropestřce, z ořešáku, z šípku, z nejrůznějších klíčků, slunečnicový, kokosový, ze semínek tykve, aj. Hodí se ke všemu.

   

 

Nyní několik osvědčených receptů ku prospěchu zdraví

Zeleninový detoxikační vývar – zázrak přírody:

 

     na 2 litry studené vody dáme ½ hlávky bílého zelí, ½ kořene červené řepy, 4 cibule, 5 stroužků česneku, kořen petržele, jeden kořen celeru, ½ kořene čerstvého kořene zázvoru, nebo dvě čajové lžičky kořene zázvoru sušeného, čtyři menší, nebo dvě větší mrkve. Vše dáme do nerezového, nebo smaltovaného hrnce bez kazu NIKDY NÉ DO TLAKOVÉHO HRNCE, přivedeme k varu a na opravdu mírném ohni vaříme !!! JEN 10 MINUT  !!!! , pak hrnec odstavíme a scedíme přes umělohmotné sítko, stykem z kovu se vývar znehodnotí. Zeleninu vyhodíme a to tak, aby ji nemohl nikdo zkonzumovat, ani zvěř. Vývar popíjíme do dvou hodin po uvaření, protože pak je díky oxidaci na vzduchu obsah aktivních látek již velmi malý, účinnost klesá s dobou, která uplynula od uvaření.

K ČEMU TENTO ODVAR – je chuti sice nevalné, ale je schopen díky aktivním, vitamínům, minerálům, stopovým prvkům, navázat na sebe odpadní a neužitečné látky a vyvést je z těla ven. Zároveň tělo doplní o potřebné látky. Doporučuji v den, kdy tento odvar pijeme jíst jen dietně, nebo si dát jednodenní půst, v takovém případě, který je ideální, je dobré den předem a den po té jíst lehce stravitelnou nenáročnou stravu. Ve vážných případech doporučuji pít tento vývar jednou týdně dva měsíce, pak a u lehčích případů jednou za čtrnáct dnů po dobu dvou měsíců a pak ještě další čtyři měsíce jednou za tři týdny. Ale ideál je jednou týdně, nejen jako doprovodná léčba, ale i jako prevence, takže tento vývar jednou týdně můžeme užívat všichni i zdraví a děti dlouhodobě.

 

 

Rožnovské kroupy – obnova jaterní tkáně:

    

       toto je recept podle jedné rožnovské babky kořenářky, který je osvědčený a pomohl zachránit nejedna játra. Recept je zcela jednoduchý a chutný. Kroupy vaříme na mírném ohni JEDNU HODINU a pak je teplé upravíme jako zeleninové nebo masové krupoto, případně můžeme smíchat se sušeným ovocem a osladíme medem. V tomto receptu jde hlavně o přípravu – tedy pozvolné hodinové vaření. Další zásadou, je že kroupy musíme konzumovat vždy teplé, můžeme je i ohřívat, ale ne v mikrovlnné troubě, ohřejeme je nad parou. Jak si je, ochutíte je zcela na vás, fantazii se meze nekladou, snad bych se jen vyhnul tradičnímu použití v uzené polévce, která je sice chutná, avšak obsahuje mnoho nejen játře škodících látek. Pojídáním takto uvařených krup pomáháme játře regenerovat – obnovovat jaterní tkáň, dokonce i u cirhózy jater, kde ovšem nemocný musí sníst jeden kilogram krup denně po dobu jednoho měsíce, to je ale extrémní onemocnění. Mimo toto onemocnění postačí, když takto upravené kroupy zařadíme do jídelníčku jednou týdně u těžších nemocí, jako prevence postačí kroupy baštit jednou za čtrnáct dnů.




NÁZORY A DOTAZY NÁVŠTĚVNÍKŮ

NTg2M2V